ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ
Κείμενο
῞Οταν δὲ νηστεύητε, μὴ γίνεσθε ὥσπερ οἱ ὑποκριταὶ σκυθρωποί· ἀ-φανίζουσι γὰρ τὰ πρόσωπα αὐτῶν ὅπως φανῶσι τοῖς ἀνθρώποις νηστεύοντες· ἀμὴν λέγω ὑμῖν ὅτι ἀπέχουσι τὸν μισθὸν αὐτῶν. σὺ δὲ νηστεύων ἄλειψαί σου τὴν κεφαλὴν καὶ τὸ πρόσωπόν σου νίψαι, ὅπως μὴ φανῇς τοῖς ἀνθρώποις νηστεύων, ἀλλὰ τῷ πατρί σου τῷ ἐν τῷ κρυπτῷ, καὶ ὁ πατήρ σου ὁ βλέπων ἐν τῷ κρυπτῷ ἀποδώσει σοι ἐν τῷ φανερῷ.
Μὴ θησαυρίζετε ὑμῖν θησαυροὺς ἐπὶ τῆς γῆς, ὅπου σὴς καὶ βρῶσις ἀφανίζει, καὶ ὅπου κλέπται διορύσσουσι καὶ κλέπτουσι· θησαυρίζετε δὲ ὑμῖν θησαυροὺς ἐν οὐρανῷ, ὅπου οὔτε σὴς οὔτε βρῶσις ἀφανίζει, καὶ ὅπου κλέπται οὐ διορύσσουσιν οὐδὲ κλέπτουσιν· ὅπου γάρ ἐστιν ὁ θησαυρὸς ὑμῶν, ἐκεῖ ἔσται καὶ ἡ καρδία ὑμῶν.
Μετάφραση
Κείμενο
(Ρωμ. ιγ´ 11-ιδ´ 4)
Ἀδελφοί, νῦν γὰρ ἐγγύτερον ἡμῶν ἡ σωτηρία ἢ ὅτε ἐπιστεύσαμεν. ῾Η νὺξ προέκοψεν, ἡ δὲ ἡμέρα ἤγγικεν. ᾿Αποθώμεθα οὖν τὰ ἔργα τοῦ σκότους καὶ ἐνδυσώμεθα τὰ ὅπλα τοῦ φωτός. ῾Ως ἐν ἡμέρᾳ εὐσχημόνως περιπατήσωμεν, μὴ κώμοις καὶ μέθαις, μὴ κοίταις καὶ ἀσελγείαις, μὴ ἔριδι καὶ ζήλῳ, ἀλλ᾿ ἐνδύσασθε τὸν Κύριον ᾿Ιησοῦν Χριστόν, καὶ τῆς σαρκὸς πρόνοιαν μὴ ποιεῖσθε εἰς ἐπιθυμίας.
Τὸν δὲ ἀσθενοῦντα τῇ πίστει προσλαμβάνεσθε, μὴ εἰς διακρίσεις διαλογισμῶν. ῞Ος μὲν πιστεύει φαγεῖν πάντα, ὁ δὲ ἀσθενῶν λάχανα ἐσθίει. ῾Ο ἐσθίων τὸν μὴ ἐσθίοντα μὴ ἐξουθενείτω, καὶ ὁ μὴ ἐσθίων τὸν ἐσθίοντα μὴ κρινέτω· ὁ Θεὸς γὰρ αὐτὸν προσελάβετο. Σὺ τίς εἶ ὁ κρίνων ἀλλότριον οἰκέτην; Τῷ ἰδίῳ Κυρίῳ στήκει ἢ πίπτει· σταθήσεται δέ· δυνατὸς γάρ ἐστιν ὁ Θεὸς στῆσαι αὐτόν.
Τὸν δὲ ἀσθενοῦντα τῇ πίστει προσλαμβάνεσθε, μὴ εἰς διακρίσεις διαλογισμῶν. ῞Ος μὲν πιστεύει φαγεῖν πάντα, ὁ δὲ ἀσθενῶν λάχανα ἐσθίει. ῾Ο ἐσθίων τὸν μὴ ἐσθίοντα μὴ ἐξουθενείτω, καὶ ὁ μὴ ἐσθίων τὸν ἐσθίοντα μὴ κρινέτω· ὁ Θεὸς γὰρ αὐτὸν προσελάβετο. Σὺ τίς εἶ ὁ κρίνων ἀλλότριον οἰκέτην; Τῷ ἰδίῳ Κυρίῳ στήκει ἢ πίπτει· σταθήσεται δέ· δυνατὸς γάρ ἐστιν ὁ Θεὸς στῆσαι αὐτόν.
Μετάφραση
Ἀδελφοί, τώρα ἡ τελικὴ σωτηρία βρίσκεται πιὸ κοντὰ μας παρὰ τότε ποὺ πιστέψαμε. ῾Η νύχτα ὅπου νά ᾿ναι φεύγει, καὶ ἡ μέρα κοντεύει νὰ ᾿ρθεῖ. Γι’ αὐτὸ ἂς πετάξουμε ἀπὸ πάνω μας τὰ ἔργα τοῦ σκότους, κι ἂς φορέσουμε τὰ ὅπλα τοῦ φωτός. ῾Η διαγωγή μας ἂς εἶναι κόσμια, τέτοια ποὺ ταιριάζει στὸ φῶς. ῍Ας πάψουν τὰ φαγοπότια καὶ τὰ μεθύσια, ἡ ἀσύδοτη κι ἀκόλαστη ζωή, οἱ φιλονικίες κι οἱ φθόνοι. Ντυθεῖτε τὸν Κύριό μας ᾿Ιησοῦ Χριστὸ καὶ μὴν ἀφήνετε τὸν ἁμαρτωλὸ ἑαυτό σας νὰ σᾶς παρασύρει στὴν ἱκανοποίηση τῶν ἐπιθυμιῶν σας.
Νὰ δέχεστε ὅποιον ἔχει ἀσθενικὴ πίστη, χωρὶς νὰ ἐπικρίνετε τὶς ἀπόψεις του. Γιὰ παράδειγμα, ἕνας πιστεύει πὼς μπορεῖ νὰ φάει ἀπ’ ὅλα, ἐνῶ κάποιος ἄλλος, ποὺ ἔχει ἀσθενικὴ πίστη, τρώει μόνο χόρτα. Αὐτὸς ποὺ τρώει ἀπ’ ὅλα, ἂς μὴν περιφρονεῖ ἐκεῖνον ποὺ δὲν τρώει· κι ἐκεῖνος ποὺ δὲν τρώει, ἂς μὴν κατακρίνει ἐκεῖνον ποὺ τρώει, γιατὶ ὁ Θεὸς τὸν ἔχει δεχτεῖ στὴν ἐκκλησία του. Ποιὸς εἶσαι ἐσὺ ποὺ θὰ κρίνεις ἕναν ξένο ὑπηρέτη; Μόνο ὁ Κύριός του μπορεῖ νὰ κρίνει ἂν στέκεται ἢ ὄχι στὴν πίστη του, γιατὶ ὁ Θεὸς ἔχει τὴ δύναμη νὰ τὸν στηρίξει.
Νὰ δέχεστε ὅποιον ἔχει ἀσθενικὴ πίστη, χωρὶς νὰ ἐπικρίνετε τὶς ἀπόψεις του. Γιὰ παράδειγμα, ἕνας πιστεύει πὼς μπορεῖ νὰ φάει ἀπ’ ὅλα, ἐνῶ κάποιος ἄλλος, ποὺ ἔχει ἀσθενικὴ πίστη, τρώει μόνο χόρτα. Αὐτὸς ποὺ τρώει ἀπ’ ὅλα, ἂς μὴν περιφρονεῖ ἐκεῖνον ποὺ δὲν τρώει· κι ἐκεῖνος ποὺ δὲν τρώει, ἂς μὴν κατακρίνει ἐκεῖνον ποὺ τρώει, γιατὶ ὁ Θεὸς τὸν ἔχει δεχτεῖ στὴν ἐκκλησία του. Ποιὸς εἶσαι ἐσὺ ποὺ θὰ κρίνεις ἕναν ξένο ὑπηρέτη; Μόνο ὁ Κύριός του μπορεῖ νὰ κρίνει ἂν στέκεται ἢ ὄχι στὴν πίστη του, γιατὶ ὁ Θεὸς ἔχει τὴ δύναμη νὰ τὸν στηρίξει.
ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ
(Ματθ. στ´ 14-21)
Κείμενο
Εἶπεν ὁ Κύριος· ἐάν ἀφῆτε τοῖς ἀνθρώποις τὰ παραπτώματα αὐτῶν, ἀφήσει καὶ ὑμῖν ὁ πατὴρ ὑμῶν ὁ οὐράνιος· ἐὰν δὲ μὴ ἀφῆτε τοῖς ἀνθρώποις τὰ παραπτώματα αὐτῶν, οὐδὲ ὁ πατὴρ ὑμῶν ἀφήσει
τὰ παραπτώματα ὑμῶν.῞Οταν δὲ νηστεύητε, μὴ γίνεσθε ὥσπερ οἱ ὑποκριταὶ σκυθρωποί· ἀ-φανίζουσι γὰρ τὰ πρόσωπα αὐτῶν ὅπως φανῶσι τοῖς ἀνθρώποις νηστεύοντες· ἀμὴν λέγω ὑμῖν ὅτι ἀπέχουσι τὸν μισθὸν αὐτῶν. σὺ δὲ νηστεύων ἄλειψαί σου τὴν κεφαλὴν καὶ τὸ πρόσωπόν σου νίψαι, ὅπως μὴ φανῇς τοῖς ἀνθρώποις νηστεύων, ἀλλὰ τῷ πατρί σου τῷ ἐν τῷ κρυπτῷ, καὶ ὁ πατήρ σου ὁ βλέπων ἐν τῷ κρυπτῷ ἀποδώσει σοι ἐν τῷ φανερῷ.
Μὴ θησαυρίζετε ὑμῖν θησαυροὺς ἐπὶ τῆς γῆς, ὅπου σὴς καὶ βρῶσις ἀφανίζει, καὶ ὅπου κλέπται διορύσσουσι καὶ κλέπτουσι· θησαυρίζετε δὲ ὑμῖν θησαυροὺς ἐν οὐρανῷ, ὅπου οὔτε σὴς οὔτε βρῶσις ἀφανίζει, καὶ ὅπου κλέπται οὐ διορύσσουσιν οὐδὲ κλέπτουσιν· ὅπου γάρ ἐστιν ὁ θησαυρὸς ὑμῶν, ἐκεῖ ἔσται καὶ ἡ καρδία ὑμῶν.
Μετάφραση
Εἶπε ὁ Κύριος· ἂν συγχωρήσετε τοὺς ἀνθρώπους γιὰ τὰ παραπτώματά τους, θὰ σᾶς συγχωρήσει κι ἐσᾶς ὁ οὐράνιος Πατέρας σας. ῍Αν ὅμως δὲν συγχωρήσετε στοὺς ἀνθρώπους τὰ παραπτώματά τους, οὔτε κι ὁ Πατέρας σας θὰ συγχωρήσει τὰ δικά σας παραπτώματα.
῞Οταν νηστεύετε, νὰ μὴ γίνεστε σκυθρωποί, ὅπως οἱ ὑποκριτές, ποὺ παραμορφώνουν τὴν ὄψη τους γιὰ νὰ δείξουν στοὺς ἀνθρώπους πὼς νηστεύουν. Σᾶς βεβαιώνω πὼς ἔτσι ἔχουν κιόλας λάβει τὴν ἀνταμοιβή τους. ᾿Εσύ, ἀντίθετα, ὅταν νηστεύεις, περιποιήσου τὰ μαλλιά σου καὶ νίψε τὸ πρόσωπό σου, γιὰ νὰ μὴ φανεῖ στοὺς ἀνθρώπους ἡ νηστεία σου, ἀλλὰ στὸν Πατέρα σου, ποὺ βλέπει τὶς κρυφὲς πράξεις· καὶ ὁ Πατέρας σου, ποὺ βλέπει τὶς κρυφὲς πράξεις, θὰ σοῦ τὸ ἀνταποδώσει φανερά.
Μὴ μαζεύετε θησαυροὺς πάνω στὴ γῆ, ὅπου τοὺς ἀφανίζει ὁ σκόρος καὶ ἡ σκουριά, κι ὅπου οἱ κλέφτες κάνουν διαρρήξεις καὶ τοὺς κλέβουν. ᾿Αντίθετα, νὰ μαζεύετε θησαυροὺς στὸν οὐρανό, ὅπου δὲν τοὺς ἀφανίζουν οὔτε ὁ σκόρος οὔτε ἡ σκουριά, κι ὅπου οἱ κλέφτες δὲν κάνουν διαρρήξεις καὶ δὲν τοὺς κλέβουν. Γιατὶ ὅπου εἶναι ὁ θησαυρός σας ἐκεῖ θὰ εἶναι καὶ ἡ καρδιά σας.
῞Οταν νηστεύετε, νὰ μὴ γίνεστε σκυθρωποί, ὅπως οἱ ὑποκριτές, ποὺ παραμορφώνουν τὴν ὄψη τους γιὰ νὰ δείξουν στοὺς ἀνθρώπους πὼς νηστεύουν. Σᾶς βεβαιώνω πὼς ἔτσι ἔχουν κιόλας λάβει τὴν ἀνταμοιβή τους. ᾿Εσύ, ἀντίθετα, ὅταν νηστεύεις, περιποιήσου τὰ μαλλιά σου καὶ νίψε τὸ πρόσωπό σου, γιὰ νὰ μὴ φανεῖ στοὺς ἀνθρώπους ἡ νηστεία σου, ἀλλὰ στὸν Πατέρα σου, ποὺ βλέπει τὶς κρυφὲς πράξεις· καὶ ὁ Πατέρας σου, ποὺ βλέπει τὶς κρυφὲς πράξεις, θὰ σοῦ τὸ ἀνταποδώσει φανερά.
Μὴ μαζεύετε θησαυροὺς πάνω στὴ γῆ, ὅπου τοὺς ἀφανίζει ὁ σκόρος καὶ ἡ σκουριά, κι ὅπου οἱ κλέφτες κάνουν διαρρήξεις καὶ τοὺς κλέβουν. ᾿Αντίθετα, νὰ μαζεύετε θησαυροὺς στὸν οὐρανό, ὅπου δὲν τοὺς ἀφανίζουν οὔτε ὁ σκόρος οὔτε ἡ σκουριά, κι ὅπου οἱ κλέφτες δὲν κάνουν διαρρήξεις καὶ δὲν τοὺς κλέβουν. Γιατὶ ὅπου εἶναι ὁ θησαυρός σας ἐκεῖ θὰ εἶναι καὶ ἡ καρδιά σας.
ΣΧΟΛΙΑ ΣΤΟΝ ΑΠΟΣΤΟΛΟ του Αρχιμ. Επιφανείου Οικονόμου
Οι αρετές
Ευρισκόμενοι στο κατώφλι
της Αγίας και
Μεγάλης
Τεσσαρακοστής, αγαπητοί
μου αδελφοί, ακούσαμε
τον Απόστολο
Παύλο, στο
Αποστολικό ανάγνωσμα της
ημέρας, να καλεί
τους
Χριστιανούς, ενόψει
της ελεύσεως της
ημέρας του Χριστού,
να
αφήσουν στην άκρη τα έργα της
αμαρτίας και να αναλάβουν τα όπλα
του φωτός. Δεδομένου ότι η ημέρα
και ώρα της Δευτέρας Παρουσίας
του Κυρίου
δεν είναι γνωστή,
για τον καθένα
μας η στιγμή
της
συναντήσεώς μας
με τον Χριστό
είναι αυτή του
βιολογικού μας
θανάτου. Ο Απόστολος των εθνών
μάς καλεί, ενόψει αυτής της βεβαίας
προοπτικής, να εγκαταλείψουμε,
πλέον, τον αμαρτωλό τρόπο ζωής και
να επιλέξουμε τον δρόμο της αρετής,
που είναι λουσμένος από το φως
του Χριστού.
Αυτό είναι και
το μήνυμα που
στέλνει η Εκκλησία
μας, λίγο
πριν εισέλθουμε
στο «Στάδιο των
αρετών». Η Μεγάλη Τεσσαρακοστή
είναι μία πορεία με εσωτερικά χαρακτηριστικά, όπου καλούμαστε να
γνωρίσουμε τον
εαυτό μας, για να συναντήσουμε
τον Θεό μας
αναστημένο εκ
των νεκρών, αφού
περάσουμε από το
καμίνι του
Πάθους και
του Σταυρού. Σ’
αυτή την πορεία,
που εικονίζει την
πορεία ολόκληρης
της ζωής του
Χριστιανού, οφείλουμε να
εγκαταλείψουμε τα
πάθη μας, να
παλέψουμε με τις
αδυναμίες, να
αναμετρηθούμε με τον κακό εαυτό
μας. Αυτά θα τα επιτύχουμε αφού
χρησιμοποιήσουμε τις
πνευματικές εκείνες δυνατότητες,
που μάς
παρέχει η Εκκλησία μας, για τις οποίες
ομιλεί σήμερα ο Απόστολος
Παύλος. Αυτές είναι οι αρετές.
Οι αρετές – πνευματικά γυμνάσματα, στα οποία καλούμαστε να
συναγωνιστούμε την
περίοδο που ανοίγεται
μπροστά μας, είναι
η
νηστεία, η προσευχή, η ταπείνωση, η
ελεημοσύνη, η αγάπη, κυρίως,
όμως, η μετάνοια. Όλα αυτά τα πνευματικά κεφάλαια συνθέτουν
τον
καμβά του πνευματικού μας αγώνα
και βοηθούν στην πνευματική μας
ολοκλήρωση και
τελική ένωσή μας με τον
Θεό. Πρέπει, όμως,
να
ξεκαθαρίσουμε κάτι
πολύ σημαντικό. Οι
αρετές από μόνες
τους,
προβαλλόμενες ως
ανθρώπινα κατορθώματα, αποξενωμένες
από την
χάρη του
Θεού, οδηγούν στα
αντίθετα από τα
επιδιωκόμενα
αποτελέσματα. Αυτό
συμβαίνει, γιατί είναι
δυνατόν να εξάρουν
τον
εγωισμό μας, προκειμένου να
πιστέψουμε στην δήθεν πνευματική μας
αυτάρκεια. Όποιος οδηγείται σ’
αυτό το συμπέρασμα, την ίδια στιγμή
καταστρέφει ότι έκτισε μέσα
του.
Για να έχει
αποτελέσματα ο αγώνας
της αρετής και
να μη
γίνεται επί
ματαίω, πρέπει να
απογυμνωθεί από εξωτερικά
χαρακτηριστικά, που επιζητούν
την ανθρώπινη επιδοκιμασία και να
περιοριστεί στο
εσωτερικό πεδίο της
υπάρξεώς μας. Λέει
χαρακτηριστικά ο
Αβάς Ησαΐας: «Εκείνος
ο οποίος κομπιάζει
και
αγωνίζεται διά την αρετήν και δε
φροντίζει να αποκρύπτεται, ώστε να
μην αντιλαμβάνονται οι
άνθρωποι την καλήν
του αυτήν εργασίαν,
ομοιάζει προς
οικίαν, της οποίας
έχουν αφαιρεθεί η
θύρα και τα
παράθυρα και
ως εκ τούτου,
ευκόλως εισέρχεται εντός
αυτής
οποιοδήποτε ερπετόν θελήσει»1
Την εσωτερική διάσταση
των αρετών διακηρύσσει
και ένας
ακόμα λαμπρός
εκπρόσωπος της ασκητικής
Γραμματείας, ο Όσιος
Ισαάκ ο Σύρος, που σημειώνει:
«Αρετή δεν είναι επίδειξη πολλών και
διαφόρων πράξεων
που επιτελούνται μέσω
του σώματος, αλλά
το
περιεχόμενο σοφότατης καρδιάς,
την οποία στηρίζει η ελπίδα προς τον
Θεό. Την καρδιά αυτή συνδέει προς
τα κατά Θεόν επιτελούμενα έργα
ο ορθός σκοπός»2
Στον
πειρασμό της επίδειξης
των εξωτερικών σχημάτων
της
ευσέβειάς τους,
των αρετών τους
δηλ. υποπίπτουν συχνά
πολλοί
αδελφοί μας
Χριστιανοί, κυρίως σε
περιόδους σαν κι
αυτή της
Μεγάλης Τεσσαρακοστής. Έχουν την ψευδαίσθηση ότι
η κατάκτηση
των αρετών
μπορεί από μόνη
της να εξασφαλίσει
την σωτηρία της
ψυχής και την
ένωση με τον Θεό. Δεν κατάλαβαν
ποτέ ότι οι αρετές
είναι εργαλεία δοσμένα από τον
Θεό, τα οποία καθίστανται ενεργά και
χρήσιμα όταν χρησιμοποιούνται ως
καρπός Θείας φώτισης, έμπνευσης
και Χάρης,
που δίδονται σε
καρδιές ταπεινές, που
έχουν μάθει να
εργάζονται μυστικά και
ταπεινά.
Γι’ αυτό,
αδελφοί μου, ας
έχουμε πάντα κατά
νου, αυτό που
έλεγε ο Όσιος
Σεραφείμ του Σάρωφ
και αυτό ας
είναι ο σκοπός
του
αγώνα μας και
αυτή την Σαρακοστή που ξεκινά
αύριο: «Δεν είναι
οι
αρετές ο
σκοπός της ζωής,
αλλά η απόκτηση του Αγίου Πνεύματος»3
Όταν Αυτό εντυπωθεί στη ζωή μας
και πληρώσει την ύπαρξή μας, τότε
οι αρετές
θα είναι το
φυσικό επακόλουθο, η
επιβράβευση του Θεού
στον πνευματικό μας αγώνα. ΑΜΗΝ!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου